Eredivisie 2020/21 zonder publiek? Een rapport over de impact van corona

Nu het coronavirus de wereld in zijn greep houdt en veel maatschappelijke en zakelijke onzekerheid brengt, is ook voetbal – volksport nummer 1 – hevig geraakt. Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt. Deze uitspraak van Johan Cruijff is van toepassing op de mogelijke revolutie waar betaald voetbalclubs noodgedwongen aan de vooravond van staan.
 
De focus in de media ging veel in op het sportieve aspect, maar het financiële aspect is minstens zo belangrijk. In een onafhankelijk onderzoek heeft het Sports Economics Research Centre (SERC) van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) de financiële situatie van clubs uit de Eredivisie geanalyseerd. Hoe staat het voetbal in de Eredivisie er voor? Wat zijn de gevolgen van de coronacrisis? En welke oplossingen zijn er mogelijk voor de clubs?

In het rapport worden verschillende financiële aspecten van Eredivisieclubs blootgelegd en toekomstige effecten besproken ten aanzien van het huidige (2019/20) en komende voetbalseizoen (2020/21). Het verwachte tekort op operationele resultaat voor de Eredivisie in zijn geheel voor 2020/21 wordt geraamd op € 108 miljoen bij een half seizoen zonder toeschouwers en € 180 miljoen bij een heel seizoen.

Marktwaarde verdampt
Clubs zien een deel van de marktwaarde van hun spelers verdampen. In tegenstelling tot de situatie voor de coronacrisis zullen transfers nog maar een zeer beperkte oplossing bieden om de gaten in de begroting te dichten. De Eredivisieclubs met veel aflopende spelerscontracten zijn nu flexibel, terwijl vroeger het ‘kapitaal op het veld’ juist voor langere periode vast moest liggen. De belangrijkste stap om kosten te besparen lijkt daarbij om ingrijpend te snijden in de loonkosten. Alleen dan kunnen de clubs ook op lange termijn de huidige problemen en bestaande wankele financiële situatie het hoofd bieden. Als dat op een krachtige en duurzame manier gebeurt, kunnen de spelerssalarissen worden ‘genormaliseerd’ en zorgt de coronacrisis er voor dat betaald voetbalorganisaties er financieel sterker uitkomen dan dat zij er in gingen.
 
Klik hier om het rapport te downloaden. Voor meer informatie: Bas van Rossum (bas.vanrossum@han.nl; tel.: 06-1112 7674), onderzoeker Sport, Economie & Marketing aan de HAN (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak je eigen website aan bij WordPress.com
Aan de slag
%d bloggers liken dit: