Atletiekeconomie: half miljard euro consumentenbestedingen

Voor het brancherapport Atletiek bracht Jelle Schoemaker in samenwerking met het Mulier Instituut de atletiekeconomie van consumenten in kaart. De schatting is dat Nederlandse hardlopers en baanatleten samen 533 miljoen euro (per jaar) uitgeven aan de sport. Deze inschatting komt met een aantal grote onzekerheden en aannames over onder meer de uitgaven aan schoenen, kleding en accessoires, de omvang van de loopevenementenmarkt en het aantal loopgroepen en hun exploitative ). Ook zijn de uitgaven in horeca rondom de atletiekbeoefening niet meegenomen, omdat hier geen goede aannames voor gevonden konden worden (zie ook het brancherapport).

Desondanks levert deze inschatting van de totale consumentenbestedingen een interessant beeld van de atletiekbestedingen op. Verreweg de grootste bijdrage (91 procent) komt van atletiekbeoefenaren die uitgaven doen aan (geïmporteerde) schoenen, kleding en sportaccessoires om de beoefening mogelijk te maken. Maar een relatief klein deel, ook in vergelijking met andere sporten, van de uitgaven komt terecht bij het hart van de sport, zoals verenigingen, de bond, evenementenorganisatoren en andere sportaanbieders.

Lees hier het volledige hoofdstuk over de atletiekeconomie.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag